Odżywianie

Obalam mity na temat picia kawy

Kto z nas nie zaczyna dnia od kubka gorącej, aromatycznej kawy? W telewizji, gazetach, czy internetowych artykułach co raz częściej słyszy się o jej szkodliwości da zdrowia. Zacznijmy od początku. Kawa to napój sporządzany z palonych, a następny mielonych ziaren kawowca. Wywodzi się z Etiopii, a w Europie pojawiła się w XVI wieku.

Kawa jest jedną z najbardziej rozpowszechnionych używek na świecie, ale czy to oznacza, że nie powinniśmy jej spożywać? Dlaczego mówi się o negatywnych skutkach picia kawy?
1. Odwodnienie – Kawa jest naturalnym diuretykiem, co oznacza, że działa moczopędnie, co wpływa na szybsze odwodnienie organizmu. Czy na pewno jest to wadą? Pijąc kawę, wystarczy pić większe ilości wody aby uzupełnić wypłukane przez kawę minerały i mikroelementy.
2. Bezsenność – kofeina zawarta w kawie znana jest jako jeden z najbardziej skutecznych substancji pobudzających umysł! Rozwiązanie jest bardzo proste. Nie powinniśmy pić kawy na 2-3, a w przypadku niektórych osób nawet 4 godziny przed snem. Wyjątkiem jest Tzw. CoffeeNap! Jak działa drzemka kawowa poruszymy przy okazji innego wpisu 😉
3. Nadciśnienie – Od dawna kawie przypisuje się dużo większy wpływ na nadciśnienie niż ma to miejsce w rzeczywistości. Nie zmienia to jednak faktu, że ma ona na nie wpływ. Osoby z nadciśnieniem tętniczym z pewnością powinny ograniczyć kawę, jednak czy trzeba całkowicie z niej zrezygnować? Kubek kawy raz na jakiś czas nie powinien mieć wpływu na ciśnienie tętnicze, jednak w przypadku osób cierpiących na tą przypadłość, skupmy się na jej walorach smakowych, a nie tylko na pobudzeniu organizmu.

Skoro kawa nie jest taka zła, to jakie zalety niesie za sobą jej spożywanie?
1. Przyspieszenie pracy naszego metabolizmu – Badania na stosunkowo dużej grupie osób pijącej regularnie 3 filiżanki kawy dziennie, pokazały, że metabolizm potrafi przyspieszyć nawet o 11%! Jesteśmy spalić więcej kalorii w ciągu dnia podczas codziennych aktywności.
2. Lepsza jakoś naszych treningów – Działanie pobudzające kawy odbywa się przez blokowanie receptorów adenozyny, które odpowiadają za senność i uczucie zmęczenia. Gdy poziom adenozyny jest wysoki, czujemy się senni oraz bezsilni. Kofeina blokuje naszemu mózgowi możliwość wykrycia wysokiego poziomu adenozyny, dzięki czemu możemy trenować dłużej oraz ciężej!
3. Lepsza i wydajniejsza praca – kawa polepsza pracę mózgu, pamięć, oraz skraca czas reakcji na bodźce.
4. Korzystny wpływ na zdrowie – kawa zawiera bardzo dużą ilość antyoksydantów, które odpowiadają za ochronę przed nowotworami oraz spowalniają proces starzenia się.
5.  Źródło witamin i minerałów – w 1 kubku kawy znajdują się bardzo cenne minerały i witaminy takie jak np. potas, magnez, ryboflawina.
6. Mniejsza szansa na zachorowanie – regularnie pita kawa obniża szanse na raka wątroby.
7. Bez stresu – kawa pomaga również w walce z depresją. Ludzie pijący regularnie kawę, są dużo mniej podatni na stres, myśli samobójcze oraz załamania psychiczne.

W takim razie ile kawy powinniśmy pić i jaki jest najlepszy okres na jej spożywanie?
2 – 3 kawy dziennie to optymalna ilość jaką powinniśmy spożywać w ciągu dnia
4 kawy dziennie to absolutne maksimum jakie możemy spożyć w ciągu dnia. Nie należy jednak traktować kawy, a raczej zawartej w niej kofeiny jako środek na nieprzespaną noc w przypadku ważnego projektu do szkoły lub pracy. Długość oraz jakość naszego snu jest istotnie ważna! Ten temat też poruszę już wkrótce.

Kiedy jest pora na kawę? Zdecydowanie najlepszą porą jest poranek. Kubek aromatycznej kawy postawi Was na nogi i pobudzi do życia. Kofeina zawarta w kawie zaczyna działać po około 30 minutach, dlatego też warto jest wypić jej kubek właśnie pół godziny przed treningiem lub inną czynnością wymagającą zwiększonego skupienia i uwagi.

Author


Avatar

Trener personalny. Człowiek z pasją, który kulturystyką, bodybuildingiem, zdrowym odżywianiem zajmuje się już od kilku lat.