Odżywianie

Jem Świadomie część 7 – marchewki

Marchew jest warzywem, na którego właściwości lecznicze i wartości odżywcze wpływają witaminy, minerały oraz przeciwutleniacze – jednym z ważniejszych jest beta-karoten, który nie tylko wzmaga opaleniznę, ale także zapewnia prawidłowe funkcjonowanie wzroku, poprawia odporność i chroni przed rozwojem nowotworów. Występuje w stanie dzikim na terenie Europy, Azji i północnej Afryki. Jest to również roślina uprawna.

Korzeń marchwi zawiera odżywcze węglowodany, białko, liczne karoteny (witamina A: 1,656 mg oraz beta-karoten: 9,938 mg) olejek lotny, witaminy z grupy B (0,06 mg), witaminę C (6 – 10 mg), oraz E, H, K, PP (0,05 mg). Ponadto w marchwi znajdziemy wapń, żelazo, miedź, fosfor i pektyny.

Marchewka jest warzywem, które doceniano już w starożytnych Chinach. Wówczas najbardziej znana była odmiana w kolorze białym. Tą pomarańczową wyhodowali Holendrzy dopiero w XVII wieku. To właśnie ta odmiana do dziś cieszy się największą popularnością, pomimo że na rynku dostępne są także żółte, czerwone, a nawet ciemnofioletowe i czarne okazy. Marchewkę powinny docenić również osoby, mające problemy na przykład sercowe, ze wzrokiem czy skórą.

Beta-karoten znajdujący się w marchwi wpływa na zapewnienie prawidłowego funkcjonowania wzroku, wzmocnienia odporności. Warto dodać, ze wspomaga leczenie trądziku oraz opóźnia pojawianie się zmarszczek. Najbardziej znany jest jednak z tego, że przyśpiesza opalanie i wydłuża efekty kąpieli słonecznych. Powszechnie uważa się, że codziennie powinno się pić 2 szklanki soku z marchwi, aby cieszyć się skórą muśniętą słońcem. Nie należy jednak przesadzać z jego ilością, gdyż zamiast pięknej opalenizny skóra z czasem zyska marchewkowy kolor. Nadmierne spożycie beta-karotenu oznacza, że w organizmie dochodzi do nadmiernej produkcji witaminy A, a to nie jest sytuacja korzystna dla zdrowia. Witamina A w zbyt dużych ilościach jest toksyczna i prowadzi do powiększenia wątroby, nadmiernej pobudliwości, chorób skóry oraz zaburzeń wzroku.

Ponadto marchew jest stosowana w awitaminozie A, czyli niedoborze witaminy A. Stan ten objawia się bardzo przesuszoną skórą na łokciach i kolanach oraz ramionach i udach, niedowidzeniem o zmierzchu i w nocy oraz suchością gałki ocznej.

Chciałabym również zwrócić Waszą uwagę na fakt, że indeks glikemiczny surowej marchewki jest niski (IG = 30), jednak im bardziej jest ona rozgotowana, tym wyższa jest jego wartość. IG gotowanej marchwi może wynosić nawet 90. Z tego powodu osoby z cukrzycą typu 2 mogą spożywać marchewkę tylko niepoddaną obróbce termicznej.

Marchew – wartości odżywcze (w 100g):
Wartość energetyczna – 41kcal
Białko ogółem – 0,93
Tłuszcz – 0,24g
Węglowodany – 9,58g (w tym cukry: 4,74g)
Błonnik – 2,8g

Jeśli chodzi o ciekawostki związane z marchewką, to warto wiedzieć, że:
– powinniśmy gotować ją w całości. Dlaczego? Ponieważ wtedy zamykamy w środku wszystkie składniki odżywcze oraz smak
– zawarte w marchwi pektyny obniżają poziom cholesterolu we krwi oraz przeciwdziałają miażdżycy
– marchew zawiera zespół flawonoidów, które działają przeciwskurczowo na naczynia wieńcowe serca i zwiększają przepływ krwi do mięśnia sercowego
– świeże korzenie marchwi zwalczają zaburzenia trawienia u dzieci.
Wiedząc już trochę więcej o zbawiennych właściwościach marchwi będziecie mogli poszaleć w kuchni 😉 Poniżej podaję kolejny przepis. W tym tygodniu na deser!

Ciasto marchewkowe wersja FIT
– 3 – 6 marchewek
– 1 – 2 banany
– 1 – 2 jabłko
– 3 jajka
– 250g mąki (może być owsiana i ryżowa lub jakiś inny rodzaj)
– 1 łyżeczka proszku do pieczenia
– sok z jednej cytryny
– cynamon

Jak przygotować?
Marchew zetrzeć na tarce i dodać rozgniecionego banana. W zależności od ilości użytych marchewek: do 3 – jabłko obrać, pokroić i wyłożyć na górę ciasta
do 6 – jabłka obrać, jedno zetrzeć na tarce i dodać do masy, drugie pokroić i wyłożyć na górę ciasta. Następnie dodać jajka, sok z cytryny i wymieszać masę. Dodać pozostałe składniki i przelać do formy. Piec w 180 stopniach, około godzinę do suchego patyczka.

Smacznego!


Author


Avatar

Trener personalny. Człowiek z pasją, który kulturystyką, bodybuildingiem, zdrowym odżywianiem zajmuje się już od kilku lat.