Odżywianie

Jem Świadomie część 6 – ziemniaki



Ziemniaki wywodzą się z Ameryki Południowej, gdzie zaczęto je uprawiać już tysiące lat temu. Zostały przywiezione do Europy pod koniec XVI wieku, a w ciągu następnych stuleci stały się jednym z podstawowych składników jadłospisu na całym świecie.

Ziemniaki są źródłem energii, białka oraz witamin i składników mineralnych. Doskonałe zarówno na szybki obiad, jak i wymyślną przekąskę. Warto wiedzieć, że rośliny te mają właściwości lecznicze, na przykład: dieta ziemniaczana zalecana jest przy niewydolności nerek, a maseczka z ziemniaków poprawia wygląd zmęczonej i poszarzałej cery.

Roślina ta jest źródłem potasu, sodu, magnezu, wapnia, manganu, żelaza, miedzi, cynku, fosforu, fluoru, chloru, jodu, karotenu, wielu witamin między innymi: K, B1, B2, B6 i C, a także biotyny, fruktozy, sacharozy, skrobi oraz kwasów: nikotynowego i pantotenowego. Częścią ziemniaka najbogatszą w składniki odżywcze (białka, węglowodany i składniki mineralne) jest warstwa, która znajduje się tuż pod warstwą korową i korą pierwotną, czyli miękisz pierwotny. Jest to powód z jakiego ziemniaki powinno się obierać oszczędnie, a najlepiej wcale.

Mitem jest również informacja, że można ochronić witaminę C. Ugotowane ziemniaki zawierają jej tyle co nic. Witamina C rozkłada się nie tylko w trakcie przechowywania i gotowania, ale również pod wpływem powietrza i promieni słonecznych, kiedy je obieramy czy kroimy.

Najwięcej składników mineralnych tracą ziemniaki pokrojone i przechowywane w wodzie. Dlatego jeśli musimy je wcześniej obrać, dobrze jest włożyć je w całości do garnka z zimną wodą, a pokroić dopiero przed gotowaniem. Pod względem odżywczym najbardziej wartościowe ziemniaki to te, które ugotowane są na parze albo w łupinach lub pieczone, najmniej – purée oraz odsmażane następnego dnia po ugotowaniu. Ponadto, aby zachować jak najwięcej potasu, dobrze jest wkładać bulwy do niewielkiej ilości gotującej się wody (powinna ledwie je zakrywać) i posolić.

Ziemniaki – wartości odżywcze (w 100g):
Wartość energetyczna – 80kcal
Białko ogółem – 1,9g
Tłuszcz – 0,1g
Węglowodany – 18,3g (w tym cukry: 0,9g i skrobia 15,7g)
Błonnik – 1,5g

Ziemniaki posiadają wiele właściwości lecznicze między innymi:
– Sok z surowych bulw pomaga w leczeniu zgagi, nadkwasoty, przy wrzodach żołądka i dwunastnicy oraz w zaparciach.
– Tarte surowe ziemniaki łagodzą oparzenia, pęknięcia skóry, wygładzają zmarszczki oraz napinają skórę a gotowane i roztarte są doskonała maseczka na zmęczoną i ziemistą cerę.
– Wywar z gotowanych bulw pomaga na pękającą skórę pięt i rąk. – Mączka ziemniaczana w postaci kleiku działa na skórę rozmiękczająco, przeciwgrzybiczo i przeciwbakteryjnie, kisiele z niej zrobione mogą służyć jako środek osłaniający błonę śluzową żołądka (w zatruciach).
– Ponadto glukoza z ziemniaka jest głównym składnikiem preparatów krwiozastępczych i wpływa pozytywnie na pracę mięśnia sercowego oraz pamięć.

Szybciutko jeszcze dodam, że warto zwracać uwagę na ziemniaki jakie wybieramy i kupujemy gdyż rozróżniamy kilka ich typów: A – o dużej wilgotności i małej zawartości skrobi (sałatkowe) B – o miąższu średnio zwięzłym, nierozsypującym się (uniwersalne, doskonałe do duszenia i gotowania) C – zawierające więcej skrobi, o jasnym i sypkim miąższu (na placki, pyzy) D – pastewne.

Ponadto dobrze jest zwrócić uwagę, czy ziemianki, które wybieramy są świeże. Często zdarza się, że są one mało jędrne i zazielenione. Jest to sygnałem, że były przechowywane w złych warunkach. Dodatkowo zielony kolor ziemniaka oznacza podwyższoną zawartość solaniny. Jest to alkaloid nierozkładający się w czasie gotowania. Może być przyczyną zatruć pokarmowych. Jak go uniknąć? Wystarczy grubo obrać ziemniaka.

Mam nadzieję, że powyższe informacje sprawią, że wdrożycie ziemniaki do swoich diet 😉 Możecie z powodzeniem wykorzystać poniższy przepis 😉

Co tym razem w przepisie? Kurczak a’la Shoarma z pieczonymi ziemniakami i warzywami

– 250g piersi z kurczaka
– 300g ziemniaków
– 30g oliwy z oliwek
– ok. 200g dowolnych warzyw (ja akurat wcinam z pomidorem) – przyprawy (możecie kupić już gotową mieszankę do shoarmy lub wymieszać samemu)

Jak przygotować? Przyprawy wymieszać z 15g oliwy z oliwek i dodać pokrojoną pierś, ziemniaki pokroić w kosteczkę lub dowolnie i wymieszać z pozostałymi 15g oliwy z oliwek dodatkowo posolić. Mięso można usmażyć lub upiec. Jednak do smażenia nie dodajemy już żadnego tłuszczu. Ziemniaki pieczemy w 180 stopniach przez około 40 minut (czas zależy od wielkości kawałków ziemniaka, w polowie pieczenia dobrze jest je przemieszać). Na koniec dodać ulubione warzywa. Smacznego!

 

Author


Avatar

Trener personalny. Człowiek z pasją, który kulturystyką, bodybuildingiem, zdrowym odżywianiem zajmuje się już od kilku lat.