Odżywianie

Jem Świadomie część 13 – pomarańcze

Ostatnio było zielono, dzisiaj będzie pomarańczowo.

Pomarańcza jest owocem należącym do rodziny cytrusów. Jego uprawy można znaleźć w klimatach tropikalnych i subtropikalnych. Najbardziej zaawansowanymi produkcyjnie krajami są Chiny, Brazylia i USA. Owoc ten to nie tylko produkt spożywczy, pomarańcza jest także używana w przemyśle kosmetycznym.

Najbardziej cenionym składnikiem pomarańczy jest witamina C – przeciwutleniacz. Minimalizuje ona objawy stresu chroni przed nowotworami oraz wpływa na kontrolę ciśnienia krwi. Witamina C zawarta w pomarańczach dobrze chroni przed chorobami serca i wpływa na poprawę ogólnego funkcjonowania organizmu. Dzięki błonnikowi zawartemu w pomarańczy jej spożywanie wspomaga przemianę materii i chroni przed chorobami krążenia. Ponadto witamina C jest cenionym antyoksydantem, unieszkodliwiającym agresywne cząstki tlenu, które powstają m.in. z powodu stresu, spożywania alkoholu, palenia papierosów, czy też małej ilości snu. Jedna pomarańcza pokrywa dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. Flawony zabezpieczają organizm przed chorobami nowotworowymi i minimalizują ryzyko wystąpienia stanów zapalnych. Pomarańcze zawierają również niewielkie ilości witamin z grupy B, które mają pozytywny wpływ na układ nerwowy, ciśnienie krwi i pracę serca. Korzystnie działają na skórę. Dodatkowo pomarańcza ma dużo beta-karotenu, wspomnianej już witaminy C oraz wody. Ta ostatnia doskonale wypłukuje z organizmu toksyny. Czerwone pomarańcze, poza beta-karotenem, produkują również antocyjany, odpowiedzialne za charakterystyczną, krwistoczerwoną barwę dojrzałych owoców. Jeżeli chodzi o wartości odżywcze tych owoców, to zostały podane poniżej.

Pomarańcze – wartości odżywcze (w 100g):

Wartość energetyczna – 47 kcal

Białko ogółem – 0.94 g

Tłuszcz – 0.12 g

Węglowodany – 11.75 g (w tym cukry proste: 9.35 g)

Błonnik – 2.4 g.

Pomarańcze, a dokładniej wyciskany z nich sok, swoje właściwości przeciwnowotworowe zawdzięcza zwartości flawonoidów (np. hesperydyny lub naringeniny). Zostało udowodnione, że picie soku pomarańczowego zmniejsza ryzyko zachorowania na białaczkę u dzieci oraz ma działanie chemoprewencyjne w przypadku raka sutka, wątroby i jelita grubego. Warto zaznaczyć, że sok z pomarańczy pity w zbyt dużych ilościach może wykazywać działanie toksyczne. Może powodować hiperkaliemię (jest to podwyższony poziom potasu we krwi).  Na szkodliwe działanie soku narażone są w szczególności dzieci, osoby z nadciśnieniem, cukrzycą oraz upośledzoną czynnością nerek. Dodatkowo, warto zaznaczyć, że świeży owoc z pomarańczy zawiera większą ilość korzystnych dla zdrowia składników, jednak są one lepiej przyswajane przez organizm człowieka z soku. Zdaniem naukowców pasteryzowany sok z pomarańczy zawiera, mniej zbawiennych dla zdrowia związków – jest nieco uboższy w karotenoidy, flawonoidy i witaminę C, ale substancje te po przetworzeniu są lepiej przyswajalne i mogą zostać efektywniej wykorzystane przez organizm człowieka.

Pomarańcze są bogate w błonnik, który na długo daje uczucie sytości. Oprócz tego owoce te mają niski indeks glikemiczny (IG = 42), dzięki czemu nie podnosi gwałtownie poziomu glukozy we krwi, tym samym nie stymulując szybkiego wzrostu insuliny we krwi.

Podsumowując pomarańcze:

– są bogatym źródłem beta

– karotenu i witaminy C

– są obfite w błonnik pokarmowy

– mają właściwości przeciwnowotworowe

– olejki eteryczne zawarte w pomarańczach mają działanie kojące i uspokajające

– mają niski indeks glikemiczny (IG = 42)

– słodkie i soczyste pomarańcze mają charakterystyczny “pępek” (jest to druga nierozwinięta pomarańcza).

Smacznego!

Author


Avatar