21/12/2018 - Trener Personalny Trójmiasto - Adam Pecyna

Good Contents Are Everywhere, But Here, We Deliver The Best of The Best.Please Hold on!
Data is Loading...
W tej części opowiem Wam co nie co o wartościach odżywczych i korzyściach płynących ze spożywania pora.

Już w starożytności doceniano właściwości lecznicze pora. Por jest pochodzącym z Bliskiego Wschodu warzywem, które spożywane było podobno przez cesarza Nerona. Wierzył on, że por wywiera pozytywny wpływ na struny głosowe. Do Polski pory zostały sprowadzone przez królową Bonę, urodzoną we Włoszech. Z racji tego, że uwielbiała ona rodzimą kuchnię po przeprowadzce do Polski zaczęła sprowadzać ze swojej ojczyzny liczne warzywa – w tym omawianego dzisiaj pora. Szybko znalazł on zastosowanie w polskiej medycynie ludowej – używano go do okładów z liści pora przy leczeniu artretyzmu i reumatyzmu, oraz przy odkażaniu i przyspieszaniu gojenia ran.
   
Dzisiejsza fitoterapia zaleca stosowanie miazgi powstałej z liści pora w postaci okładów przy chorobach reumatycznych. Miazga powoduje rozszerzenie podskórnych naczyń krwionośnych, lepsze ukrwienie tkanek oraz zmniejszenie lub zniesienie bólu. Białą część pora należy rozetrzeć na tarce na bardzo drobnych oczkach. Otrzymaną miazgę należy przełożyć i rozsmarować na gazie lub innej tkaninie i przyłożyć do miejsca objętego bólem reumatycznym. Dodatkowo por wspomaga układ odpornościowy, stabilizuje poziom cukru we krwi oraz ma właściwości bakteriobójcze.

Ze względu na zawartość żelaza (2.10 mg/100 g) por jest polecany w diecie przy anemii. Warto dodać, że por dostarcza więcej żelaza niż buraki (0,80 mg/100 g) oraz mniej więcej tyle samo żelaza co botwina (2.57 mg/100 g), a więc warzywa, które powszechnie są uznawane za niezastąpione źródło tego pierwiastka. Wchłanianie żelaza wspomaga witamina C, w związku z tym przy anemii warto sięgnąć po sałatkę z porem skropioną sokiem z cytryny.

Sok lub syrop z pora świetnie sprawdza się w zwalczaniu nieżytów górnych dróg oddechowych, dlatego, że zwiększa wytwarzanie śluzu, przywraca samoistne ruchy nabłonka rzęskowego, a tym samym działa wykrztuśnie. Dodatkowo dzięki zawartości związków siarki – hamuje rozwój bakterii. W przypadku uporczywego kaszlu można sięgnąć po sok lub syrop na kaszel z pora. Można stosować go także u dzieci.

Por, a także cebula, czosnek oraz kawa i herbata, nie są zalecane w ciąży, ponieważ mogą sprzyjać powstawaniu zgagi i wzdęć. Są to częste dolegliwości, z jakimi zmaga się przyszła mama. Rosnące dziecko zabiera bowiem coraz więcej miejsca w jamie brzusznej, co powoduje nacisk na narządy układu pokarmowego. Por nie jest jednak warzywem zalecanym podczas karmienia piersią, podobnie jak warzywa kapustne, strączkowe, cebula i czosnek. Powszechnie uważa się, że smak pora przenika do mleka i dziecko może odmówić ssania piersi. Warzywo to podobnie jak spokrewniony z nim czosnek, można zacząć wprowadzać do diety dziecka dopiero około 10. miesiąca życia. Ze względu na specyficzny i ostry smak, a także możliwość wywołania zgagi i wzdęć, należy zacząć od małych ilości. Najlepiej podawać dziecku ugotowanego pora, dlatego, że warzywo po obróbce termicznej ma łagodniejszy smak.

Por – wartości odżywcze (w 100g):
Wartość energetyczna – 61 kcal
Białko ogółem – 1.5 g
Tłuszcz – 0.3 g
Węglowodany – 14.15 g (w tym cukry proste: 3.90 g)
Błonnik: 1.8 g

Ponadto por ma działanie moczopędne i oczyszczające – sprzyja usuwaniu zalegającej wody w organizmie. Por wykazuje też działanie zasadotwórcze.

Indeks glikemiczny pora jest równy 15 co oznacza, że bez obaw mogą po niego sięgać osoby chorujące na cukrzycę. Dzięki temu pomaga uporać się z zakwaszeniem organizmu.

0