22/11/2018 - Trener Personalny Trójmiasto - Adam Pecyna

Good Contents Are Everywhere, But Here, We Deliver The Best of The Best.Please Hold on!
Data is Loading...
Tekst przygotowany i opracowany przez moją podopieczną – Martę Warabida.

Dzisiaj dowiecie się czegoś więcej na temat ciecierzycy. Sama do niedawna nie byłam świadoma jakie korzyści niesie jej spożywanie, a okazuje się, że bardzo wiele pozytywnych rzeczy można o niej powiedzieć.

Zacznijmy od tego, że nazwana jest również cieciorką lub grochem włoskim. Roślina strączkowa będącą skarbnicą białka. Wartości odżywcze ciecierzycy doceniane są od dawien dawna w krajach Bliskiego Wschodu oraz basenu Morza Śródziemnego. 100g ugotowanej ciecierzycy dostarcza aż 8.86g białka. Jest ona bardzo wartościowa ponieważ dostarcza rodzaj białka, które nie znajduje się w produktach zbożowych. Warto zauważyć, że mimo to nie będziemy w stanie w 100% zastąpić białka zwierzęcego. Jak więc stworzyć z ciecierzycy stworzyć posiłek zawierający pełnowartościowe białko? Wystarczy połączyć ją z innymi produktami roślinnymi, np. kaszą.

Możemy rozróżnić dwa rodzaje ciecierzycy: kabuli oraz desi. Pierwszy rodzaj charakteryzuje się dużymi ziarnami o kremowej barwie a drugi rodzaj to małe ziarenka występujące w różnych kolorach.

Ciecierzyca – wartości odżywcze (w 100g):
Wartość energetyczna – 164 kcal
Białko ogółem – 8.86g
Tłuszcz – 2.59g
Węglowodany – 27.42g (w tym cukry proste: 4.80g)
Błonnik: 7.6g

Ciecierzycę charakteryzuje wiele zalet, między innymi:
– zmniejsza stężenie złego cholesterolu, a co za tym idzie zmniejsza ryzyko wystąpienia zawału serca, miażdżycy czy choroby wieńcowej
– obniża ciśnienie krwi
– zapobiega anemii
– ze względu na dużą zawartość błonnika zapobiega występowaniu zaparć i poprawia perystaltykę jelit.

Malutkim minusem jest fakt, że ciecierzyca powoduje wzdęcia. Można jedna zmniejszyć ten problem poprzez moczenie ciecierzycy w wodzie z sodą oczyszczoną a następnie gotowanie w świeżej wodzie.

Ciecierzyca może zapobiec występowaniu cukrzycy. Posiada niski indeks glikemiczny IG=30, w związku z czym może być spożywana przez osoby cierpiące na cukrzycę. Ponadto ciecierzycę mogą spożywać osoby chore na celiakię – ciecierzyca nie zawiera glutenu.

Co można zrobić z ciecierzycy? Bardzo dużo potraw i dodatków. Zaczynając od hummusu i falafeli poprzez zupę aż po kotlety i pasztety. Ciecierzycę można również użyć jako farsz do pierogów. 😉 Jednak ja dzisiaj przedstawię Wam przepis na wegetariańskie danie.

Wegetariańskie czerwone curry z pieczonymi warzywami i ciecierzycą
– 50g ryżu
– pół szklanki ciecierzycy
– pół cukinii
– pół czerwonej papryki
– pół zielonej papryki
– 50g czerwonej pasty curry
– sól i pieprz wedle uznania

Ryż i ciecierzycę ugotować, warzywa upiec. Wszystko przełożyć na chwilę na patelnię i dodać pastę curry, podgrzać, doprawić i… SMACZNEGO! 😊

0