17/10/2018 - Trener Personalny Trójmiasto - Adam Pecyna

Good Contents Are Everywhere, But Here, We Deliver The Best of The Best.Please Hold on!
Data is Loading...

Warzywa te pochodzą z zachodniej części Ameryki Południowej i są bardzo rozpowszechnionymi roślinami warzywnymi. Możemy cieszyć się nimi przez cały rok, ponieważ nie ma większego znaczenia czy pomidor wyrósł w szklarni czy na krzaku. Ważne jest to, aby był dojrzały i świeży. Najzdrowsze i jednocześnie najsmaczniejsze są te, których zapach jest przyjemny i wyraźny. Zastanawiacie się czemu ma to takie znaczenie? Ponieważ świadczy to o tym, że pozwolono pomidorom spokojnie dojrzeć. Warzywa zerwane za wcześnie nie posiadają wielu substancji zapachowych.

Pomidory są bardzo dobrym źródłem witaminy C. Duży pomidor (ok. 180g) pokrywa dziennie zapotrzebowanie organizmu na witaminę C w około 60%. Warzywa te zawierają również witaminę E, PP, K, witaminy z grupy B oraz beta – karoten, potas czy wapń. Ponadto pomidory są źródłem takich składników jak miedź, kobalt czy mangan. Znajdziemy w nich również likopen. Jest on naturalnym składnikiem wpływającym na intensywny kolor pomidorów, antyutleniacz, którego nasz organizm nie jest w stanie sam wytworzyć, a który zapobiega nowotworom.

Pomidory – wartości odżywcze (w 100g):
Wartość energetyczna – 18 kcal
Białko ogółem – 0.88g
Tłuszcz – 0.20g
Węglowodany – 3.8 g (w tym cukry proste 2.63g)
Błonnik – 1.2g

Chciałabym również zwrócić Waszą uwagę na fakt, że nie powinniśmy łączyć pomidorów ze świeżym zielonym ogórkiem. Zawarty w ogórkach enzym zabija witaminę C zawartą w pomidorach. Radą na to może być wymieszanie pomidora oraz ogórka z odrobiną oliwy z oliwek. Zapewni ona ochronę witaminie C oraz ułatwi wchłanianie likopenu.

Kolejna rzecz, o której warto wspomnieć, to fakt, że pomidory nie są wskazane dla osób cierpiących na dnę moczanową, reumatoidalne zapalenie stawów oraz z powodu zgagi.

Pomidory są warzywami, z których można zrobić wiele przetworów takich jak sosy, keczupy czy też koncentraty pomidorowe. Co ciekawe w trakcie obróbki termicznej, likopen zawarty w pomidorach staje się lepiej przyswajalny dla organizmu. Dzieje się tak, dlatego, że zerwaniu ulegają niektóre wiązania chemiczne co prowadzi do zmiany likopenu w związek łatwo przyswajalny dla organizmu.

Zapytacie do czego w takim razie dodałam pomidory, że właśnie na nich się dzisiaj skupiłam? Poniżej podaję przepis na Tortille z kurczakiem i warzywami 😉

Tortilla z kurczakiem i warzywami:

– dwa placki tortilli

- 200g mięsa z piersi z kurczaka – 15g oliwy z oliwek – jeden pomidor – pół świeżego, zielonego ogórka – ok. 100g kukurydzy

Pierś z kurczaka możemy dowolnie pokroić, doprawić wedle uznania i wymieszać z oliwą z oliwek. Pomidora i ogórka pokroić w kostkę. Wszystko ułożyć na placku tortilli i zawinąć. Piec około 10 – 15 minut w 180 stopniach.

Smacznego!

Dajcie proszę znać w komentarzu czy jesteście zainteresowani pozostałymi składnikami czy jednak w kolejnej części mam pokazać Wam coś bardziej sezonowego 😉




0